Ha jól esik,
tedd meg. De bánd meg.
Ha nem esik
jól, ne tedd meg és ne bánkódj.
Ha szükséged
van rá, és nem bántasz vele mást, tedd meg.
Ha nincs igazán szükséged rá, eszedbe ne jusson megtenni.
Ismerned kell a szükségleteidet, azaz önmagad.
Az
önismerethez kellenek bűnök?
De mi az a
bűn? Ki mondja meg mi az a bűn?
Legyen bátorságotok belevetni magatokat a létezésbe, kockázatot vállalni, pofonokat kapni, tudván előre, hogy ki lesztek téve a siker- sikertelenség, dicséret és megrovás ellentétek játékának.
Tudod mit?
Kiülök a napra. Kiülök egy dombtetőre és onnan nézek szerteszét.
Mint egy
király.
A rádzsa azt jelenti: király.
Márpedig egy király mindig önállóan, határozottan és magabiztosan cselekszik. A
rádzsa- jógira is önállóság, függetlenség és bátorság (félelem nélküliség)
jellemző. A rádzsa jóga az önfegyelem és gyakorlás útja.
A rádzsa jógát ashtánga
(nyolcszintű) jógának is nevezik, mert nyolc részre tagolódik: Jáma, Nijáma, Ászana,
Pránajáma, Pratjahára, Dháraná, Szamádi
A rádzsa jóga egymásra épülő nyolc
szintje módszeresen elvezet a belső nyugalomhoz, a derűhöz, az önuralomhoz és a
megismeréshez.
Jáma –
önuralom
öt alapelvet foglal magában:
- Ahimszá – nem ártás, erőszaknélküliség
Az ahimszá
azt jelenti, sem gondolattal, sem szóval, sem cselekedettel nem okozunk
fájdalmat vagy kárt egyetlen élőlénynek sem. A nem ártani azt is jelenti, hogy
nem ölni. Mivel a húsfogyasztás mindig egy állat megölésével jár, a jógik, szellemi útra lépő emberek,
elvből vegetáriusok. Szatvikus táplálék= szatvikus elme. Az állatok ösztöneik révén már előre megérzik, mi vár
rájuk. Megsejtik, ha levágni készülnek őket, és ilyenkor bizony halálfélelmük
van. Félelem- és stresszhormonok választódnak ki, amelyek a megölt állat
húsában maradnak, amit az ember mit sem sejtve, meggondolatlanul, a hússal
együtt elfogyaszt. Sok, látszólag ok nélküli félelemnek, neurózisnak és
pszichózisnak ez az oka.
- Szatja – őszinteség
Igazat
mondani mindig jó és helyes, ám döntő fontosságú, hogyan fogalmazzuk meg. Úgy
is közölhetjük valakivel az igazságot, mintha kést döfnénk belé, és úgy is,
hogy kedves, szeretetteljes szavakba foglaljuk. Azért, hogy ne vétsünk az
ahimszá imént említett elve ellen, érdemes megszívlelnünk Sri Mahaprabhuji
intelmét: „Szavaid virágesőként hagyják el ajkaid.”
Őszintének
lenni azt is jelenti, hogy nem alakoskodunk, nem magyarázkodunk, nem beszélünk
mellé, nem keresünk kifogásokat és mentségeket. Egy ideig talán el tudjuk
rejteni mások elől igazi arcunkat, egyvalaki azonban biztosan ismeri belső
valónkat: mi magunk. S önmagunknak saját tudatunk a tanúja.
- Asztéja – nem lopni
Az asztéja
azt jelenti, hogy nem veszünk el semmit, ami jogszerűen mást illet. Ez nem
csupán az anyagi javakra érvényes, hanem a szellemi javak eltulajdonítására is,
valamint azokra az esetekre is, amikor esélytől, reménytől vagy örömtől
fosztunk meg valakit. A természet kizsákmányolására és a környezet tönkretételére
is vonatkozik ez az elv.
- Brahmacsarja – tiszta életmód, életvitel Márk 12. 12-17. Az adópénz
A
brahmacsarját gyakran kizárólag szexuális önmegtartóztatásként fordítják,
valójában ennél sokkal tágabb értelmű fogalom. Azt jelenti, hogy gondolataink
mindig Isten körül forognak. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy
hanyagolhatnánk világi kötelességeinket. Ellenkezőleg, a lehető legnagyobb
gondossággal tegyünk eleget feladatainknak, de mindig abban a tudatban, hogy:
„Nem én cselekszem, egyedül Isten a cselekvő”.
- Aparigraha – elérni a nembirtoklást, nem gyűjteni
Ne halmozzuk
a javakat, mindenből csak annyit vegyünk és használjunk fel, amennyire az
élethez szükségünk van. A sok tulajdon sok gonddal is jár. Tulajdon nélkül
születtünk, és minden vagyonunkat hátra kell hagynunk, ha majd ismét elhagyjuk
e világot. A nembirtoklás azt is jelenti, hogy meghagyjuk mások szabadságát, és
nem ragaszkodunk bizonyos tárgyakhoz vagy emberekhez, nem függünk ezektől,
illetve tőlük. Azzal, hogy nem sajátítunk ki másokat, magunk is szabaddá válunk,
hiszen szabadságot adni egyben azt is jelenti: szabadnak lenni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése